RSS

Gastcollege: Lars Boom van ANWB

23 jun

Vandaag helaas de laatste gastcollege van Lars. Ik vind het heel jammer. In ieder geval, bedankt Lars voor alle informatie die wij van jou hebben gekregen. Heel leerzaam!

Vandaag begon Lars weer met de laatste nieuws van toerisme en e-commerce.

  • Facebook

Binnen een week is de koers van Facebook met 10% gedaald. Het kan veel effect hebben op de verdere ontwikkelingen van Facebook. Ik vond het heel aparte nieuws eigenlijk. In Nederland wordt de privacy in de hand genomen van de wet, maar in het buitenland is het helaas anders.

  • SoLoMo

SoLoMo is op dit moment de belangrijkste trend in de reisbranche. SoLoMo betekent Social, Local en Mobile. Deze drie onderdelen hebben te maken met het gedrag van de reiziger. Hierop wordt gesproken over de reizen en ze geven elkaar tips over reizen. Het wordt steeds populair dat mensen tijdens zijn vakantie met foto’s en video’s delen. Op zo’n manier wordt hun meningen gedeeld met anderen.

Dus Social is nu helemaal belangrijk en er wordt veel gebruik van gemaakt. Local laat je de aanbiedingen van accommodaties of vermaak zien. Mobile staat voor het mobieler worden tijdens de reis door middel van de mobiele telefoon en applicaties.

  • Social Media

Op dit moment is veel discussies geweest over de grenzen van het delen met informatie op Social Media. Lars gaf het voorbeeld dat hij tijdens het college foto’s van ons zou maken en die gelijk op zijn sociale pagina’s zou delen. Ik ben iemand die nooit met iets deel op Internet, soms zet ik foto’s maar verder niks. Nu heb ik ook een blog maar hij is voor mijn minor, anders zou ik hem denk ik niet beginnen.

  • Auto verhuren

Lars had ons ook nog iets naar mijn mening grappigst verteld. Er zijn steeds meer mensen die hun auto gaan verhuren. Dit gebeurt omdat deze mensen weinig gebruik maken van hun auto. Dit is ontstaan door de crisis en is onderhand een trend geworden.

Tip!

Lars gaf ons een tip om Travelnext te lezen, omdat daar alle nieuwe trends van elk moment komen staan.

In de tweede deel van de les gaf Lars ons 5 stellingen, waarop wij aan konden geven of we het er mee eens waren of niet. De stellingen waren:

  • Over 5 jaar bestaat 50% van de huidige luchtvaartmaatschappijen niet meer.
  • Bloggen moet een vast onderdeel van de werkzaamheden zijn bij een reisorganisatie.
  • Het gaat in travel steeds meer om prijs dan om kwaliteit.
  • Any time, any place, anywhere reizen boeken is the next big thing.
  • Ik heb voldoende kennis om na de studie een baan te vinden in online marketing.

Na deze stellingen hebben we nog een brainstormsessie gehad over toekomstige ontwikkelingen, met betrekking tot:

  • Het reisbureau
  • De inkoop
  • De reisleiding
  • De service
  • Het vervoer
  • Het verblijf
  • Het inkomend en uitgaand toerisme

Dit gastcollege vond ik persoonlijk heel interessant en vooral interactief. Je mocht met je ervaringen en gedachten delen, en ook van anderen meningen horen. Het is altijd leuk als de publiek ook wat kan zeggen in plaats van alleen maar luisteren.

Lars, bedankt voor je leuke gastcolleges!!! Ik zie je weer op Twitter, Facebook en LinkedIn. JJJ

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op juni 23, 2012 in Gastcolleges

 

Plaats een reactie