RSS

SoLoMo: dé trend in travel

23 Jun

Een term die we steeds vaker voorbij zien komen in de reisbranche is SoLoMo, kort voor sociallocal en mobile. Blogposts op EyeforTravel enKMP Digidata  geven aan dat dit dé trend op het gebied van travel is in 2012. De drie componenten hebben namelijk alles te maken met het gedrag van een reiziger. Maar wat is SoLoMo precies en hoe speelt de reisbranche hier op dit moment op in?

Social

Sociale interactie heeft een grote invloed op de inspiratie- en planningsfase van een reiziger. De mening van vrienden en kennissen wordt hoog gewaardeerd als het gaat om keuzes. Met name bij het zoeken naar nieuwe bestemmingen staan de aanbevelingen van bekenden hoog op het lijstje. En deze aanbevelingen komen voor een groot deel via sociale media.

Een grote groep reizigers maakt ook tijdens het reizen gebruik van sociale media. Zo geeft een onderzoek van Google aan dat maar liefst 53% van de reizigers in 2011 tijdens het reizen online foto’s delen met vrienden en familie. 40% geeft aan via postings op sociale media de familie en vrienden op de hoogte te houden van zijn of haar avonturen.

Jetpac

Jetpac is een initiatief dat gebruikmaakt van het feit dat reizigers graag van vrienden en kennissen tips krijgen over nieuwe vakantiebestemmingen. Je Jetpac-account wordt gekoppeld aan Facebook, waardoor jouw informatie inzichtelijk wordt, maar ook die van al je Facebookvrienden, zonder dat zij zich hoeven aan te melden. Jetpac maakt gebruik van de foto’s van jou en je vrienden en de locaties die daarbij aangegeven zijn. Je kunt direct zien hoeveel procent van de wereld jij en je vrienden al hebben gezien, maar de foto’s geven de inspiratie. Zo kun je bijvoorbeeld alle foto’s uit Australië bekijken die je vrienden hebben gemaakt, en kun je doorklikken op plaatsen of personen. Al na een paar minuutjes rondkijken staan er zo weer tien landen bij op mijn bucketlist.

Local

Tijdens het reizen geven locatiegebaseerde diensten als Foursquare de exacte locatie van de reiziger aan. Dit inchecken in hotels, vluchten en andere toeristische plekken gaat steeds vaker gepaard met aanbiedingen en tips over de omgeving. Door deze trend kunnen lokale reizigers naar een hotel of andere attractie worden gelokt tijdens het reizen, en niet meer alleen in de planningsfase.

The History Channel

The History Channel heeft op Foursquare een brandpage die je als Foursquare-gebruiker kunt volgen. Wanneer je incheckt op plaatsen als Times Square in NY of City Hall in London krijg je van Foursquare een pop-up in je scherm met een leuke geschiedenis of fun fact over de ingecheckte plek. Dat maakt een rondje lopen door een onbekende stad toch een stuk informatiever.

Mobile

De reiziger wordt steeds mobieler, en de mobiele apps voor reizigers schieten dan ook als paddestoelen uit de grond. Vele platformen kennen hun iPhone-app of mobiele website die het leven van een reiziger gemakkelijker, overzichtelijker en betrouwbaarder maken door onder andere gebruik te maken van locatie gegevens. Volgens Google gebruikte maar liefst 27% van de reizigers in 2011 tijdens het reizen van een smartphone, dat is 9% meer dan in 2010. En deze trend zet door. De smartphones worden onder andere gebruikt om in te checken, onderzoek te doen naar nieuwe bestemmingen en reviews te bekijken van andere reizigers.

Ontdek Delft

Delft heeft onlangs de app ‘Ontdek Delft’ gelanceerd met een een nieuwe functionaliteit ‘Make My Day’. De app is bedoelt om bezoekers en inwoners al het moois van Delft te laten zien en geeft anwoord op de grote vraag: “Wat kan ik vandaag doen in Delft?” Met één druk op de knop krijg je in ‘Make My Day’ unieke suggesties voor een fijn dagje Delft. Het mooie van de app is dat je in de middag andere hotspots krijgt dan in de avond. Zo krijg je ‘s middags een leuke optie voor een leuk lunchtentje en ‘s avonds de gezellige plekjes voor een borrel. Zo sta je nooit voor een dichte deur en heb je gegarandeerd een grandioze dag in Delft.

Nederland

Er zijn erg veel voorbeelden te vinden op dit gebied die afkomstig zijn van Amerikaanse gronden. Ik ben erg benieuwd wat Nederlandse reisorganisaties nu doen of in de toekomst gaan doen met de trend SoLoMo, er is volgens mij nog een wereld te winnen! Een interessante case? Laat hem zeker even achter in de comments!

Review 

Een nieuwe  term die we steeds vaker voorbij zien komen in de reisbranche is SoLoMo, kort voor social, local en mobile. Ik heb het ook eerder gehoord tijdens de gastcollege van Lars Boom. Het is dus de trend op het gebied van travel van dit jaar. Deze drie componenten hebben namelijk alles te maken met het gedrag van een reiziger. De reiziger heeft steeds meer behoefte aan sociale interactie en dit heeft invloed op de inspiratie en planningfase van een reiziger. De mening van vrienden en kennissen word steeds hoog gewaardeerd. De aanbevelingen komen in meeste gevallen toch via Social Media, omdat het heel populair nu is. Zelfs tijdens vakantie wordt door de reiziger heel vaak gebruik gemaakt van Social Media. Het is feit dat reizigers graag van vrienden en kennissen tips krijgen over de nieuwe vakantiebestemmingen. Jetpac heeft het leuk bedacht, je account is gekoppeld aan je Facebook, waardoor jou informatie inzichtelijk word voor je Facebook vrienden en kennissen. Wat ook heel leuk dat ze hoeven niet aan te melden op Jetpac. Jetpac maakt gebruik van de foto’s en video’s van jou en je vrienden en de locaties die daarbij aangegeven zijn. Het is weer een bewijs dat wij niet meer kunnen zonden Social Media en internet. De reizigers worden steeds mobieler, en gebruik van verschillende app’s groeit ook heel snel. Vele platformen kennen hun iPhone-app of mobiele website die het leven van een reiziger gemakkelijker, overzichtelijker en betrouwbaarder maken. Voorbeeld van de applicatie van Delf is geweldig, vind ik persoonlijk. Je kan je heel dag plannen zittend op de bank met je mobieltje. Je krijgt overzicht van alle activiteiten, eetgelegenheden en dergelijke op het scherm van je telefoon. Het is snel en makkelijk. Ik hoop dat wij binnenkort ook zo iets voor andere steden krijgen. Ik vind het heel leuke en simpele applicatie die voor iedereen heel duidelijk is.

Kom maar op met de nieuwe apps 🙂

Advertenties
 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op juni 23, 2012 in Vakliteratuur

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: